Am fost azi intr-o calatorie care cu cativa ani in urma ar fi durat cel putin cu doua ore mai putin.
Aveam de ales intre a face drumul Arad-Cluj si retur cu trenul sau cu masina. Am optat pentru masina, fiindca orarul trenului era necorespunzator, in plus se punea problema sa ma prezint oarecum in tinuta onorabila la destinatie. Iar dupa o calatorie de vreo 5 ore cu trenul si inca vreo patru de umblat, vara, printr-un oras strain, doar pentru a omora timpul ramas pana la ora fixa, nici o tinuta nu putea fi ok, nemaivorbind de starea psihica, fizica si intelectuala ceruta de intalnirea la care mergeam.
Sa fie, deci, masina. Relativ noua, performanta, proaspat revizuita, deci fara riscuri tehnice. Dar au trebuit invinse soselele patriei.
Drumul cel mai scurt: prin Oradea. Dar pe aici se lucreaza de vreun an, cu sanse de finalizare la anu. Vreo 30 de semafoare, gauri in asfalt pe unde cu gandul nu gandesti. Ultima informatie dadea ca fezabila parcurgerea traseului in 3 ore si jumatate in loc de o ora si jumatate, cat se putea realiza pe vremuri. Chiar daca de la Oradea la Cluj nu sunt probleme, o asemenea performanta pe Arad-Oradea face traseul prea putin interesant.
Deci, varianta Arad- Deva - Alba-Iulia - Turda - Cluj. E mai lung, dar soseaua e in stare buna pe aproape toata lungimea. Mai mult, o surpriza placuta, pe portiunea Turda-Cluj, cu cate doua benzi pe sens, portiuni intregi au si separatoare de sens, ca sa nu vina din fata vreun nebun sa intre in tine. Deci, ok!
Dar fata de circulatia de acum 2-3 ani, cea de acum s-a multiplicat. Iar daca prinzi un harb in fata sau un tractor sau alta oratanie, te-ai scos, fiindca nu poti depasi. Ai viteza legala de 90 de km la ora, dar mergi zeci de km cu 50 - 60. Apoi intri in localitati, care mai ales pe Arad - Deva sunt insirate ca margelele. Ai iesit dintr-una, ai si intrat in cealalta. Iar daca ar fi un pic de distanta intre ele, iata ca nu e: tabla indicatoare de localitate e pusa la kilometri buni de zona realmente locuita. Ce faci? Mergi cu 50 la ora, cum scrie la lege, sau mani ca prostu, in speranta ca nu te prinde radarul? Fiindca in zilele de cules, politaii stau exact in partile acelea nelocuite, cu restrictie de viteza fara justificare, sa-si faca norma de amenzi (ia cauta unul cand cineva pericliteaza traficul, de exemplu cand nebunu taie curba si te trezesti cu el in fata ta de nu-l mai poti ocoli?).
Alta prostie: valea Muresului de la Arad la Deva (sau invers) e plina de curbe, unde mentinerea unei viteze acceptabile este aproape imposibila.Ai masina bunicica, ai merge cu 90 la ora, dar ai coloana in fata. Nu mai depasesti decat daca incalci legea. Exista portiuni drepte, unde s-ar putea depasi, dar sunt marcate cu linie continua sau cu linie dubla continua. Sunt cateva portiuni de linie intrerupta, dar prea scurte si, mai ales, puse in locuri cu vizibilitate scazuta, unde trebuie sa fii nebun, sa ignori ca vine curba si linia continua sau sa ai de la avion in sus ca sa poti depasi. Vreau sa spun ca modul in care s-a proiectat marcajul drumului este neadecvat si, in loc sa fluidizeze circulatia, o incurca si o incetineste.
Dupa ce ca nu prea avem drumuri practicabile, ma intreb de ce trebuie sa le facem inutilizabile si pe cele bune?
De la Arad la Budapesta ajungi in trei ore. In Romania, aceeasi distanta o faci in 6 ore, dar cu nervi, oboseala, transpiratie, injuraturi si risc major. In toata viata mea o singura data am vazut scoaterea din trafic a unui adevarat pericol public. In rest, politistii vaneaza doar fraierii.
Vrei sa ajungi de la Arad la Constanta? Mai bine pleci in Canada sau in Japonia, ca e mai aproape.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu