marți, 20 decembrie 2016

Despre corectitudinea politică, la o ţigară

Bancul e din anii 70 ai secolului trecut:
Lelea Safta merge la Cluj să-şi viziteze fata, plecată acolo după terminarea şcolii. Se întâlnesc la autogară. Fata, Lenuţa e îmbrăcată în cojocel de blană (alendelon), scump şi frumos. Lelea Safta, minunându-se o întreabă:
¾    Fata mea, de unde ai avut tu bani de cojocelul ăsta scump?
¾    Mamă dragă, nu întreba. Am muncit cinstit şi am  câştigat.
 Lenuţa ia un taxi şi o duce pe maică-sa acasă în cartierul Mănăştur. Lelea Safta se minunează:
¾    Fata mea, da de unde ai tu bani de taxi?
¾    Mamă dragă,  nu întreba. Am muncit cinstit şi am câştigat.
Intră într-un apartament de bloc frumos mobilat, cu TV. Lelea Safta abia îndrăzneşte şă calce pe covorul persan  din sufragerie. Minunându-se, o întreabă pe fiică-sa:
¾    Fata mea, da de unde ai avut tu bani de apartamentul  ăsta scump? Da de mobilă? Da de persian? Da de televizor?
¾    Mamă dragă, nu întreba. Am muncit cinstit şi am  câştigat.
Stă lelea Safta ce stă,  se gândeşte şi o întreabă:
¾    Da fata mea, ce munceşti tu?
Fata, cam dând din colţ în colţ, dar până la urmă, mai degrabă înţepată:
¾    Păi, mămică, ce crezi tu? Sînt curvă. Am muncit cinstit şi am  câştigat.
Lelea Safta, pe jumătate uşurată:
¾    Vai, mamă, te pomeneşti că azi-mâine  te apuci şi de fumat!

Aţi mai auzit despre cineva, care, sub influenţa fumatului ar fi băgat cuţitul/ ar fi dat în cap cu lopata, sapa, securea/ ar fi omorât în bătaie pe vecinul, prietenul, amantul sau amanta, amantul nevestei etc?
Pur şi simplu, aţi mai auzit despre cineva care a comis un delict sub influenţa fumatului?
Aţi auzit de vreun şofer  care a provocat accident fiindcă se juca la volan cu  ţigara din mână sau era sub influenţa fumatului?
Câte cazuri aţi întâlnit când fumătorul a fumat până a intrat în stare de inconştienţă şi a trebuit dus la spital şi tratat  până se trezeşte?
În cazurile când omul îşi dădea foc fumând în pat,  se întâmpla din cauza fumatului, sau poate a băuturii consumate sau a unei stări de sănătate care a dus la leşin?
Nu contest, fumatul influenţează negativ organismul care se luptă cu o boală anume, o infecţie respiratorie etc. Am văzut oameni care nu au fumat, dar au murit de cancer pulmonar galopant. Am văzut şi oameni care au fumat de la cea mai fragedă vârstă şi au trăit peste 80 de ani. Normal, am văzut şi oameni care au fumat deşi organismul lor nu făcea faţă la efortul respectiv şi şi-au scurtat viaţa.
Dar mă întreb: fumatul e singurul viciu care distruge sănătatea, încât să fie astfel vânat? Doamne-fereşte să ne luăm de acum şi de alcool, dar fumatul ce v-a făcut, surorilor? (în afară de faptul că pute, iar gestul de a fuma, încă, este legat, inconştient de ceva aristocratic sau de vampă?)
Şi încă o delicatesă pentru cei politically correct (portret robot: persoane de sex feminin sau femininoide, peste 50 de ani, nemulţumite de ceea ce le-a oferit viaţa, hotărâte să facă lumea un loc mai bun pentru alţii, dar după chipul şi asemănarea lor): fumătorii sunt singura minoritate pe care n-aţi luat-o sub aripa voastră ocrotitoare, dimpotrivă. De ce?
Nu vi se pare că bancul de la început explică multe despre atitudinea noastră vis-a-vis de  fumat?

O fostă fumătoare, care mai recidivează din spirit de frondă

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu