De curând, într-o
dimineaţă m-am trezit mai devreme şi mi-am adus aminte de
Robinson. De cartea pe care nu am mai recitit-o din copilărie, dar care,
încet-încet a revenit şi s-a aşezat în faţa mea într-o lumină nouă.
Era pe la
începutul anilor 50, cărţi puţine, puţine şi în limba mea maternă, puţine şi
pentru copiii de vârsta mea. Îmi amintesc că, în disperare de cauză, părinţii mei
adoptivi mi-au dăruit, cu diferite ocazii, cărţi cu poveşti în rusă şi germană.
Nici unul dintre noi nu cunoştea atunci, aceste limbi.
Mare bucurie pe
ai mei când au găsit un exemplar din ROBINSON CRUSOE, de D. Defoe. Şi-au
încercat norocul, mi-au citit din roman şi am devenit, pentru o vreme,
dependentă de aventurile bietului naufragiat.
Nu mai ţin minte
toată cartea, dar unele lucruri mi s-au fixat în memorie: Robinson, înotând
zilnic până la epava care se distrugea şi se scufunda zi de zi. Adunând de
acolo totul, până la ultimul capăt de sfoară. Căutând şi găsind pentru fiecare
lucruşor, o destinaţie prin care îşi face viaţa posibilă, sau chiar mai uşoară.
Bucurându-se pentru fiecare nouă achiziţie. Căutând, cu bună ştiinţă, alte lucruri.
Ani de zile a
drămuit şi a cultivat acele câteva boabe de grâu pe care le-a găsit pe corabie.
În anul în care a pierdut recolta, a preferat să nu mănânce pâine, pentru a fi
sigur că în anii ce urmează, va avea şi ce mânca, dar şi rezervă pentru semănat.
Dar mai ţin minte
cum, bucăţică cu bucăţică, el găseşte şi valorifică resursele insulei.
După nişte ani,
gospodăria lui Robinson ar fi făcut de ruşine pe oricare alta, din Anglia sau
de oriunde din Europa. Casă solidă şi fortificată din bârne, sistem de apărare,
ţarcuri pline cu animale, lanuri de cereale. Un nivel de viaţă de invidiat.
A găsit cerneală şi hârtie pe corabie, apoi şi-a preparat el însuşi cerneala,
pentru a putea scrie zi de zi tot ce era important.
A fost perfect la
zi cu trecerea timpului, ţinea un calendar precis.
Ştiţi, ce-mi spun
mie toate aceste amănunte ale existenţei lui Robinson?
Că el era hotărât
şi încrezător că va supravieţui, chiar dacă nu va fi salvat niciodată şi era decis să trăiască o viaţă cât mai demnă
şi mai decentă în singurătatea insulei pustii. Nu avea martori pentru care să
facă eforturile. Nimeni nu avea să-l admire pentru realizările lui. Faptul că a
fost găsit şi salvat a fost doar un fel de încununare a vieţii sale. Era doar el pe insulă, cu credinţa că aşa
trebuie trăită viaţa.
Asta a făcut
Robinson Crusoe.
Şi ce n-a făcut, vă întrebaţi? Iată: n-a plâns şi nu s-a
plâns. Nu a blestemat cerul, norocul, marinarii, marea şi furtuna pentru
năpasta abătută asupra sa. Nu a căutat vinovaţi pentru dezastru. Nu şi-a pierdut speranţa. Probabil a avut un
scurt moment de disperare, dar imediat şi-a adunat resursele sufleteşti şi a
trecut la evaluarea situaţiei. A procedat, dacă vreţi, ca un foarte bun strateg
şi administrator în acelaşi timp, hotărât să învingă. A căutat căile pentru a răzbate, le-a valorificat şi a câştigat. Şi n-a fost un om deosebit, ci unul chiar foarte obişnuit.
Este primul şi
cel mai important exemplu de demnitate, credinţă şi tărie de caracter pe care l-am întâlnit,
chiar dacă la vârsta de 4 ani nu înţelegeam asta.
Despre Vineri ...
asta e o parte interesantă, dar nesemnificativă pentru substanţa cărţii.
Noi apreciem acum
drept un lucru abominabil, faptul că
Robinson l-a considerat pe Vineri, sclavul său. În filmul făcut cu nişte ani în
urmă, pentru a aduce povestea la cerinţele ideologiei de acum, apare marea
scenă când omul alb trebuie să recunoască nu doar egalitatea cu sclavul
dispreţuit, ci chiar să-i fie îndatorat. Normal, noi vedem lucrurile aşa. Şi e
normal că, acum mai mult de 200 de ani, oamenii aveau alte modele de gândire şi de
acţiune. Trebuie să acceptăm asta, cu atât mai mult, cu cât romanul nu are nici de pierdut, nici de câştigat din aceste diferenţe.
Dacă e să fac o
observaţie personală, felul în care se poartă Robinson cu Vineri este cât se
poate de decent. Îl salvează, îl hrăneşte, îl îmbracă, îl educă şi are grijă de
bunăstarea lui Vineri, iar în schimb îi cere să-şi ia partea din munca de zi cu
zi, pentru exact acea hrană şi îmbrăcăminte pe care le împart împreună. Nici mai
mult, nici mai puţin. Deci şi ca „stăpân de sclavi”, eroul cărţii se comportă
exemplar.
Robinson este modelul
anglo-saxon de colonizator de nevoie, omul care e în stare să se descurce practic
oriunde şi să folosească toate resursele care îi stau la îndemână pentru a
supravieţui şi chiar a prospera. Dar este şi modelul de om care, ajuns la mare
ananghie, nu-şi pierde cumpătul, nici ţinuta morală, nici credinţa şi luptă
până la capăt pentru a face faţă situaţiei cu demnitate şi onoare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu