miercuri, 18 mai 2011

Turism si civism

Treceam azi pe langa cladirea unui supermagazin sau a mai multora, cum se fac ele in ultima vreme, sub forma de conglomerat. M-a izbit imaginea buruienilor care cresc necontrolat langa cladire. Te astepti ca niste firme care se respecta sa acorde atentia cuvenita, vecinatatii imediate, care este, pe deasupra, chiar terenul propriu. E deprimant si imi ridica semne de intrebare de genul: oare si in magazii, unde nu vedem noi, cumparatorii, e aceeasi delasare si lipsa de igiena? Oare ar proceda la fel si in alte tari, aflate mai la vest de noi?
Putem fi fericiti: zona Aradului este in partea civilizata a Romaniei, cel putin in privinta curateniei stradale. Dar cred ca mai avem pana la mai bine...
Daca tot veni vorba, pe langa drumurile de acces impracticabile mai avem si problema curateniei in toate locurile frecventate (sau nu) de turisti.
Anii trecuti lucram intr-un proiect de promovare a turismului in judetul Arad. Ma gandeam cu groaza ca vine turistul strain si vede peturile, pungile colorate de plastic si alte mizerii in albiile tuturor apelor curgatoare. Am ajuns sa-mi zic ca e mai bine sa nu vina. Oricum, n-ar mai reveni.
Intr-o drumetie de 6 zile in Muntii Fagarasi, de la urcarea pe creasta si pana la sfarsit nu am putut manca nici macar o data cu pofta, fiindca nu puteam face abstractie de gretoseniile din jur. Langa un lac superb, cu apa cristalina mi-am zis ca e momentul.  Am gasit locul curat, in sfarsit! Dupa ce am pregatit masa si am inceput sa mancam, privirea mi-a fost atrasa de un tampon folosit, plutind in apa ”cristalina”.
La Padis, daca nu stii ca paraul vine direct din munte, e mai bine sa nu te atingi de apa. In fiecare an cand ne asezam ”tabara”, indiferent ca punem si cortul, ca in anii trecuti, sau doar ne instalam focul de tabara, ca acum la varsta  reumatismelor, primul lucru este sa adunam cutiile de conserve, peturile, cutiile si pungile, sosetele si uneori chiar chilotii abandonati. Si avem tot mai mult de lucru, in fiecare an.
La mare, pe plaja trebuie sa dovedim o mare capacitate de abstragere din contingent, daca nu vrem sa facem icter. Doze de bere, tigari, ambalaje, acestea sunt gunoaiele relativ inofensive.
Am avut o chestie de pomina acum vreo trei ani. Pe plaja de la Costinesti se plimbau trei tineri cu sepci si tricouri inscriptionate. Chestionau turistii in legatura cu starea de curatenie a plajei. Intrebari de genul: Vi se pare ca plaja e destul de curata? sunteti multumit de cum arata? Ati vrea sa fie mai curata? Am intrat in vorba cu ei si i-am intrebat daca au in vedere vreo actiune de  curatenie efectiva. M-am si oferit sa particip. Prima data au ramas surprinsi, apoi mi-au raspuns ca asta se va face in septembrie, cand nu sunt turisti, pentru a nu-i deranja. Ca atunci voi fi bine venita sa particip.
Imparteau tricouri si sepci. Am primit si noi.
Uite-asa se fac praf banii pe proiecte de tot felul.
Eu nu cred ca nu s-ar fi putut curata macar o bucata de plaja, pentru ca oamenii sa vada diferenta. Ar fi avut efect de constientizare, mult peste efectul tricourilor.
O alta chestie ”draguta” am vazut la zidul de imprejmuire al unui viloi din Constanta. Cat se vedea din curte si din casa, era un domeniu foarte bine intretinut. Inauntru. Fiindca de la radacina gardului in afara incepeau balariile si resturile de tot felul. Cineva dinauntru tocmai arunca peste gard niste gunoi.
Vreti sa stiti cum se fabrica laptele la punga sau  la cutie in varianta autohtona? Va spun: vacutele pasc pe camp iarba si ambalajele si dau direct laptele ambalat...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu